PROPAGANDA

I JEJ WROGOWIE

 

www.rzeczprawa.eco.pl

strona główna

 

 

 

 

Zadłużenie Miasta – dane statystyczne

 

Dotychczasowa polityka finansowa Gminy Miejskiej Krakowa, wyrażająca się m.in. w polityce budżetowej roku 2008 spowodowała, że w sytuacji światowego kryzysu finansowo-gospodarczego, a jednocześnie w okresie przygotowań do futbolowych mistrzostw EURO 2012, Gmina Miejska Kraków nie może pozwolić sobie na:

- radykalne zmniejszenie obciążenia finansowego przedsiębiorców,

- duży rozmach inwestycyjny.

Uznawszy, że obecny światowy kryzys finansowo-gospodarczy nie jest skutkiem polityki finansowej Gminy Miejskiej Kraków, należy stwierdzić z całą stanowczością, że władze Miasta nie uczyniły wiele, by przygotować się na nadejście kryzysu, który w gospodarkach kapitalistycznych następuje w sposób cykliczny. Warto zwrócić uwagę, że w latach poprzedzających kryzys (2005-2007)[1] nastąpił gwałtowny i radykalny wzrost dochodów budżetowych. W okresie tego wzrostu nie podjęto adekwatnych działań w celu zmniejszenia wskaźnika skumulowanego zadłużenia[2]. Niewiele pod tym względem uczyniono także w roku budżetowym 2008.

 

 

Poziom zadłużenia KRAKOWA i WARSZAWY

 

 

 

 

 

 

Sposoby rozwiązania problemów związanych z limitem zadłużenia:

 

1. zadłużanie się poprzez spółki miejskie

 

Prezydent Jacek Majchrowski za wszelką cenę chce ruszyć z budową hali widowiskowo-sportowej jeszcze w tej kadencji. Odpowiedzialny za losy inwestycji wiceprezydent Tadeusz Trzmiel szuka więc kolejnych sposobów na zdobycie pieniędzy niezbędnych do sfinansowania budowy.

(…)

Teraz wiceprezydent proponuje więc, by budowę hali sfinansowało miasto. Ponieważ jednak Kraków nie może już pożyczać pieniędzy, by nie przekroczyć dopuszczalnego prawem poziomu zadłużenia, Trzmiel zaproponował, by halę zbudował Krakowski Holding Komunalny. To on miałby wziąć pożyczkę i ogłosić przetarg.

- To nie jest dobre rozwiązanie. Holding będzie bardzo osłabiony finansowo z powodu kolejnej pożyczki i z pewnością będzie wymagał zastrzyków finansowych z budżetu miasta. Choć więc limitów zadłużenia nie przekroczymy, to i tak będziemy musieli zrezygnować z jakichś inwestycji, by pomagać KHK - ocenia Grzegorz Stawowy, radny Platformy Obywatelskiej.

 

http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,35798,6788102,Hala_w_Czyzynach_na_kredyt.html

 

 

2. płacenie za inwestycje po ich realizacji

 

Kraków nie ma pieniędzy, by budować III obwodnicę. Magistrat chce więc, by drogę wartą nawet 4 mld zł wybudowało konsorcjum, które samodzielnie sfinansuje inwestycję, a miasto będzie ją spłacać przez kilkadziesiąt lat (…)

Jedna z opcji przewiduje, że miasto zatrudni do budowy konsorcjum (firma budowlana i bank), które za swoje pieniądze zrealizuje trasę, a potem przez kilkadziesiąt lat będzie zarabiać na stałych opłatach z gminy na jej utrzymanie.

- Ten model ma chyba największe szanse. Do końca czerwca zdecydujemy - zapowiada wiceprezydent Trzmiel…

 

http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,72936,6706936,Krakowska_obwodnica_za_miliardy.html

 

 

3. cięcia wydatków (w tym inwestycyjnych)

 

Choć wciąż nie wiadomo, ile dokładnie pieniędzy miasto będzie miało mniej do wydania, oczywiste jest, że magistrat powinien przygotować już listę cięć; również w inwestycjach. Ograniczenia wydatków administracyjnych z pewnością nie wystarczą, by pokryć rozziew pomiędzy planowanymi a rzeczywistymi dochodami

 

http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,72936,6767173,Tniemy_budzet__Ze_wszystkiego_po_troche.html

 

Łączenie szkół w zespoły oraz mniej pieniędzy na stypendia i doskonalenie zawodowe nauczycieli - to skutki koniecznych cięć w krakowskiej oświacie. Ale miastu może też zabraknąć w tym roku pieniędzy na podwyżki dla pedagogów…

 

http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,72936,6738985,Budzetowe_dziury_w_oswiacie.html

 

Z miejskim portfelem jest źle: prezydent zarządził cięcia w budżetach wszystkich podległych mu instytucji. Szuka 350 mln zł oszczędności…

 

http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,72936,6730803,Kryzys_w_Krakowie__Majchrowski_ostro_tnie.html

 

 

 

 

 

 



[1] Dochody budżetowe Miasta zostały zrealizowane w poszczególnych latach w następujących wysokościach:

- 2005 r. – 2.018.172.648 zł,

- 2006 r. – 2.327.230.402 zł,

- 2007 r. – 2.809.318.187 zł,

- 2008 r. – 2.990.770.614 zł.

 

[2] Zmniejszenie wskaźnika zadłużenia nie musi oznaczać w czasie wzrostu dochodów obniżenia kwoty zadłużenia. Kwota zadłużenia może wówczas wzrastać, niemniej tempo tego wzrostu musi być mniejsze od tempa i skali wzrostu dochodów budżetowych.